måndag, september 01, 2008

Trötthet

Jag hann med att gå till Stadsbiblioteket, Riksdagsbiblioteket, Medborgarplatsens bibliotek och stanna till i Emmaus underbara bokhyllor. Snokande på Emmaus resulterade i Elin Wägners Väckarklocka, Sjöwall/Wahlöös Roseanna, Arto Paasilinnas Kollektivt självmord och Hong Yings Svekets sommar.
Jag vandrade på söder, gata upp och gata ner, spanade i skyltfönstret på Söderbokhandeln. Tid för lunch i form av vegetarisk sushi, efter att jag lånat första bandet i Nordisk Kvinnolitteraturhistoria, Hundra skrivande kvinnor del 1 och för föströelse Susan Sontags Sjukdom som metafor/Aids och dess metaforer.

Jag orkade aldrig ta mig iväg på festen på Debaser ikväll, efter att ha hasat runt på stan, träffat A.K. och mottagit en finfin present i form av en gammal urtvättad originaltröja med Einstürzende Neubauten (jag blev verkligen andlöst glad över den), åkt ut till nya lägenheten med D och drömt om hur vi skall möblera, var jag slut som människa.
Kvällen har tillbringats i soffan, vi har sett Dexter.
Tropa de elite,
som vi såg igår rekommenderar jag varmt. Den är brutal, grym och påminner mig mycket om Guds stad till både form och miljö. Dock finns inte speciellt mycket att skratta åt i Tropa de elite, humorn finns kanske under några sekunder.
Det är intressant att ett gäng studenter, i filmens handling, skall skriva en essä utifrån Michel Foucault mot bakgrunden av det korrumperade polissystemet. Passande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Studentfattig som jag är försökte jag faktiskt vinna biljetter till den häromdagen , haha... men det känns som att det kan vara värt slantarna om det inte går vägen. Tropa de elite ska helt klart ses.

marlan sa...

aha, men det är väl inget fel med det?
Här laddade vi hem den för flera månader sedan. Men film på bio är ändå bäst. Popcorn och läsk.