torsdag, februari 26, 2009

Tank Girl på Hallongrottan - reflektioner

Cyberpunkläsecirkeln på Hallongrottan igår var trevlig. Stolar hade ställts fram i butiken men jag (och två till) lade beslag på soffan i fönstret längst bak, där jag med känglösa fötter försökte hålla huvudvärken stången.
M kom efter en liten stund och satte sig bredvid mig och vi fnissade lite åt den utmärkta b-film som Tank Girl faktiskt är. Jag har sett den en massa gånger och den hade rätt grav inverkan på mig då jag såg den första gången för så många år sedan, när jag var 17 år.
Till mötet skulle vi läsa Feministisk teori i rörliga bilder av Maria Törnqvist och Katharina Tollin. I denna presenteras olika feministiska teorier med utgångspunkt i olika filmer, ett till synes kul sätt att lära in teori.

Efter filmen diskuterade vi i två mindre grupper, utifrån texten vi läst. Först rådde viss förvirring eftersom somliga i gruppen ville ha en korrekt definition av cyberpunk, något som jag och en annan i gruppen förklarade som en underkategori till science fiction.
Vidare rörde sig vår diskussion kring heteronormativitet, fusionen mellan traditionell kvinnlighet kontra handlingskraft, överskridande av kategorier samt (hetero)sexuella anspelningar. Vi ställde oss dock frågande till författarnas val av att låta Tank Girl få representera Donna Haraways intrikata tankar om cyborgen som gränsupplösande verktyg.
Vi fastnade dock i en diskussion om serien Tank Girl, i vilken karaktären är mycket mer burdus, otrevlig, mindre sminkad och tillrättalagd, något som i filmen är helt bortskalat. Tankarna om Tank Girls halvnakna kropp och det faktum att hon är ritad av män, är inget jag tycker är relevant som något slags uttryck för mäns övertag på kvinnor. Det finner jag tämligen ointressant. Visst, i filmen har hon sexualiserats och gjorts lite löjligare, ja men hon är en tuff karaktär som inte böjer sig för någon och hon sparkar stjärt, punkt. Är detta inte förenligt med skönhet?

Det var hur som helst trevligt att komma iväg lite på kvällen, träffa människor, se film och diskutera. Jag ser fram emot nästa läsecirkel om en månad, till vilken vi skall ha läst Haraways Cyborgmanifest, vilket ingår i hennes Simians, cyborgs and women relativt nyligen översattes till svenska.

Inga kommentarer: