lördag, maj 03, 2008

Bok-enkät

Sysselsättning på jobbet, om natten.
Jag har tid att slå ihjäl, så jag hittade en enkät på en blogg.

1. Vilken bok läste du senast?
- Bok? Hinner bara läsa kurslitteratur i stort sett, senast lästa: Reading Football av Michael Oriard. Annars läser jag serier vid sidan av studierna just nu. Senast lästa: Y- The Last Man : Safeword av Brian K. Vaughan/Pia Guerra.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Diasporic Narratives of Sexuality: Identity Formation among Iranian-Swedish Women av Fataneh Farahani (kurslitteratur). Och nytt seriealbum jag fick av D i välkommen-hem-från-Island-present: DMZ: On the Ground av Brian Wood/Riccardo Burchielli.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Troligen övervägande manliga faktiskt.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Nej, bara om det är kurslitteratur som jag "måste" läsa.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Recensioner och tips från andra. Annars har ju omslaget stor betydelse faktiskt, därav att jag inte läst så mycket sci-fi som jag kanske borde.

6. När blir en bok för lång?
- En bok blir aldrig för lång om den är bra skriven. Punkt.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Ja, jag skulle vilja kunna fler språk dock, så jag skulle kunna läsa fler böcker på originalspråk. Mycket makt ligger i översättarens händer, för mycket i vissa fall.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Hmm... Nä, jag vet faktiskt inte. Troligen något med Chuck Palahniuk. Troligen Choke.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Ja. Garanterat. Min tid är dyrbar. Har boken inte fångat mig efter 20 sidor ger jag upp. Till ämnet bör tilläggas att Paulo Coelhos Alkemisten, troligen är världens mest överskattade bok. Den lade jag ifrån mig.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Samtidsromaner med svåra undertoner och så kallade klassiker, diverse kurslitteratur inom humaniora. Deckare (läs: Camilla Läckberg, Stieg Larsson, Åsa Larsson samt motsvarande utländska författare kommer aldrig finnas i min bokhylla) och tomma romaner av modell Marian Keyes, Maeve Binchy etc.

1 kommentar:

Anonym sa...

Chuck är lysnade! Haunted är en riktigt vidrig bok (på ett bra sätt)