måndag, maj 05, 2008

Om garantier

Det blev inget med pocketutbytet. Dessvärre tycktes ingen finna något intresse i att växla böcker såvida de inte garanterat fick något tillbaka. Jag tolkar de andra tillfrågades tystnad som att de var av samma åsikt. Inget ont i det, antar jag. Men det är trist, för det hade varit en kul grej att göra.
Jag ser det dock inte riktigt på det sättet bara. Jag behövde inte ha någon garanti för att få ut något materiellt tillbaka av det här specifika experimentet. Det var mer själva handlingen jag snöade in på, inte chansen att få 36 nya böcker. Jag räknade inte ens med att det skulle fungera så väl. Det roliga, för min del, ligger i att dela med mig och att få ny luft i lungorna genom det. Det är intressant med annorlunda sätt att få nya influenser i livet, nya ingångar. Att titta utanför det uppenbara på något sätt. Att titta bakom skyltarna istället för på dem, med nya ögon. Att höja blicken ovanför köttmassan i tunnelbanan för bövelen. Kostar det mig en bok jag redan läst så visst - då får det göra det.
Jag bjuder på detta och önskar adressaten i Göteborg god läsning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min underbara syster...du ska veta att jag ofta känner som du, men jag har inte orden, kan inte uttrycka mig som du.Var mycket intresserad av poesi och dyligt när jag var yngre, något fick mig att släppa taget om det, tyvärr, men känslan finns kvar. Jag har bara så sällan någon att dela dom där tankarna och känslorna med. Du vet ju hur mitt liv ser ut.
Vill bara med mitt lilla nattsvammel, tala om för dig att jag vet och förstår och en sak till...jag läser din blogg, ofta..:))
Massor med kramar...din syster!

Krister "Holman" Holmér sa...

ACK mänskligheten! Denna svekfulla och Ytterst Lynninga. Må du finna en annan väg, ehuru Vägar det finns många av.