torsdag, maj 01, 2008

Experiment med pocketutbyte

Jag blev varse en rolig idé härom veckan.
På Facebook fick jag ett mail från en gammal kursare från litteraturvetenskapen, som inbjöd mig (och andra högklassiga boknördar) att vara med på ett pocketutbyte. Det går till så att man skickar iväg en läst pocketbok och ett brev med samma erbjudande till sex vänner och för det bör man, om allt går som det ska, få 36 böcker tillbaka. Det är väl värt ett försök. Det skall bli kul att se om det ens fungerar och vad för böcker jag kan tänkas få tillbaka. Om inte annat får någon annan en väldigt bra bok att läsa och det duger bra för mig.
Jag har plockat fram Vilda Svanar - Tre döttrar av Kina av Jung Chang för att skicka iväg.
Jag läste den själv för ganska exakt fem år sedan (enligt datumanteckningen på omslagets insida) och köpte under årets bokrea den inbundna utgåvan. Därför har pocketversionen mest känts överflödig här hemma, så varför inte skicka iväg den?
Boken är en mycket fascinerande biografi över tre generationer kvinnor i Kina från början av 1900-talet och in i vår samtid. Samtidigt som den är en gripande redogörelse för hur dessa tre kvinnor levde/lever sina liv, är det också en berättelse om Kina, som land, och dess blodiga historia. Speciellt spännande finner jag avsnittet som behandlar Kulturrevolutionen samt Jung Changs eget deltagande i rödgardisterna. Hennes föräldrar var högt uppsatta tjänstemän under Mao.
Boken är mastig och med ett rikt persongalleri som kan förvirra ibland, men den är definitivt värd tiden det tar att läsa den.

Nu återstår bara att skicka iväg ovanstående bok imorgon - destination Göteborg.
Vill någon av er som läser detta, ha ett brev med instruktioner, skicka gärna ett mail till avantgardet at gmail punkt com, och låt mig veta. Jag skickar instruktionerna under morgondagen.

Inga kommentarer: