måndag, juni 23, 2008

Bokhylleinspiration


09.12, måndag morgon. T.S. Elliott (Ness) ligger på hallgolvet och gnager på sitt tuggben efter vår morgonpromenad, D har åkt till jobbet. Balkongdörren är öppen och solen verkar vara på väg fram. Utmärkt, jag har planerat att fara till stan med Elliott senare idag. Vi skall gå ett och annat ärende och så skall vi träffa Å, för kaffe på någon uteservering.
Jag sitter och tittar på bokhyllor på Bookshelf. Här finns massa inspiration för den som vill förvara sina böcker snyggt; Bokhyllor byggda av böcker, vita mjukt välvda bokhyllor, boktrappor, hela bibliotek. Det finns ingen gräns för hur en bokhylla kan se ut; En bokigloo kanske? Jag vill ha dem alla!

Själv har jag nu packat ner nästan alla mina böcker, som annars står i Ikeas Leksvik-hyllor. Jämfört med kreationerna på Bookshelf framstår dessa som omåttligt tråkiga. Jag och D ska förhoppningsvis flytta den 1 september, så våra bokhyllebyggarplaner ligger på is några månader till. I brist på soffbord, tjänstgör mina böcker nedstoppade i en stor kartong, som detta. Det är inte speciellt snyggt, men det är funktionellt.
Jag vill helst ha bokhyllor som räcker ända upp till taket, gärna en hel vägg, som hos Foucault på bilden. Likaså är jag svag för enstaka hyllplan invid taket, gärna ovanför dörröppningar. Kanske i den framtida lägenheten blir det så?

Jag har kommit av mig med läsandet sedan Elliott kom till oss. Istället har tiden spenderats på promenader med den fyrfotade, i soffan spelandes Super Mario Galaxy, Bully. Vi har även sett ett och annat avsnitt av The Wire.
Läsandet ligger nere ett tag, tills jag får mer ro igen.

Inga kommentarer: