tisdag, juni 10, 2008

En nattlig presentation


Det är natt. Det är tidig morgon.
Det har redan börjat ljusna på andra sidan glaset.
D sover, men jag är vaken. Oroad och sömnlös just nu. Oro, inför framtiden och sommar, inför hösten. Oron finns för allt som kan gå fel på vägen mot destinationen.
Jag skärper ögonen, kisar för att kunna se målet klart, för att kunna fokusera och sporra mig själv att tänka framåt. Att tänka med ryggen rak och båda fötterna på marken. Att tänka ovanför ytan, att inte låta mig falla ner i den där vanmakten och ledan. Att inte irra mig bort från stigen jag valt.
Jag sitter i köket och lyssnar på klockan som tickar ovanför köksdörren. Datorn surrbrummar lite medan jag hamrar på tangenterna, hamrar undan minutrarna och söker sömnen. Utanför åker nattbussen förbi och snart kommer DN att dimpa ner i brevlådan. Jag biter på naglarna och tänker på att det är sommarlov nu. Jag har sommarlov.

Jag tänkte bara presentera för er några fotografier. Jag är amatörfotograf i ordets yttersta bemärkelse, men det gör mig glad att bevara det jag tycker är vackert och inspirerande, så jag kan återkalla det en sömnlös natt, som denna, när allt känns dovt och ihåligt.

Bild: Det kvällas hemma.

Inga kommentarer: