onsdag, april 22, 2009

I'm a happy moocher


Efter helvetesdagen på nya arbetet igår (tio och en halv timme, utan att sitta ner en stund ens för att äta lunch) och efter detta fara direkt till Teater Lacrimosa för att ratta ljudet på Dagordning, kändes det trevligt att traska ner till postboxen idag för att finna två paket som väntade på mig.
Neil Gaimans Anansi Boys (som skickades från Tennessee, USA komplett med Bookmooch hand-out cards, som genast skall placeras i diverse offentliga rum) och Carlos Ruiz Zafóns Vindens skugga (från någonstans i Svea Rike). Varmt tack till er för böcker i utmärkt skick!
Människor runtom mig undrar ofta hur det fungerar och någonstans i deras röster hör jag snålhet. Ja, snålhet faktiskt; "Ja men om jag skickar en bok då måste jag ju betala porto!"
Ja, det är korrekt. Men å andra sidan finns det böcker på sidan som du själv vill ha och då är det ju någon som betalar portot för att sända boken till dig, eller hur? Och genom Bookmoochs poängsystem, kontrolleras att ingen blir utan bok.
Jag har nu sammanlagt fått sex, för mig nya böcker via Bookmooch och jag kan inte riktigt sluta proklamera att det är en suverän idé bara man är villig att våga lita på människor världen över.

I brist på kamera, tog jag bilden med freud's webcam. Det blev som ni ser inte helt bra, men man ser i alla fall de fina böckerna. En ny kamera skall visst vara på väg om jag förstår Maskinisten rätt.

3 kommentarer:

C sa...

underbar idé! jag bokmärker och ska kolla upp detta inom kort. efter flytt. lycka till på nya jobbet :) vadan är det för någe?

P sa...

Vindens skugga!! ÅH! Jag ska ALDRIG glömma den!! Tyvärr lånade jag ut mitt ex och fick aldrig tillbaka det igen...

marlan sa...

C: jaa, bokmärk och kom dit! Jag har endast goda erfarenheter av dem. :)

P: Trist att höra. Sådant tycker jag då rakt inte om då det händer. :(