lördag, juni 27, 2009

Du är här.


You are here
Originally uploaded by observationer
Jag åkte till vackra Biskops-Arnö.
Skrivarkursen varade i närmare fyra dagar. Jag älskade biblioteket, ljuset som föll in genom taket och svepte in alla böcker och läsande människor i skimmer. Luften tycktes beströdd av skapandet. Doften av inspiration.
Jag drabbades av ön och avskildheten, respekten för ordet och behovet av isoleringen i processen.

Jag strövade runt i landskapet, blev myggbiten, blev iakttagen av rådjur, hörde sjöfåglar, spelade in min röst på min kamera, lade mig raklång i vetefälten och stirrade upp i himlen.
Hjärtat ville kliva ur bröstet då Gittan läste om försoning berättad genom Agneta Pleijel och Lars Ahlin. Försoning och nåd - kanske försonades även jag med den skrivande delen av mig. Att dela, behandla, utveckla, förloras, förlora, greppa.. vända och vrida. Varje dag var fylld av känslor, tårar bland leenden och kraftledningar som sträckte sig bort genom landskapet.
Jag somnade utmattad på rummet tämligen tidigt om kvällarna. Och så, upp igen morgonen. Duscha, frukost i det gröna - arbeta.

Jag sov tills lunch idag, sade upp mig från mitt jobb, tog ett dopp i bara trosorna i Årstaviken med en vän bara för att det föll mig in. Solkysst och spirande - jag.
Nu lever jag med anteckningsboken i fickan igen. Jag samlar. Tänker och vänder, vrider. Den inre evolutionen går stadigt framåt.

8 kommentarer:

snowflake sa...

Sa upp dig från jobbet?! Grattis! ... eller vad säger man? Det känns som att grattis passar in här.

marlan sa...

ja, det var verkligen ett grattis. Jag trivdes inte alls.
när mitt gamla jobb hörde av sig och erbjöd mig vikarie-jobb, funderrade jag inte lång stund!

Arina sa...

Skrivarkur har alltid låtit både lockande och skrämmande för mig.

marlan sa...

Arina: jo det är det. Lika delar srämmande och varmt omslutande.
Jag rekommenderar det.

papafahr sa...

Var i Stockholm och kollade in min lägenhet på Söder. Ville kontakta dig, men jag tänkte, jag spar dig tills jag har mera tid :)Kan inte averka en sån som dig på en kafferast ! Skriv på, kära du !

Torbjörn Wester sa...

Detta låter mycket härligt!

Du har ett fint flyt i dina blogginlägg, som gör dem njutbara att läsa.

Skriv gärna mer om skrivkursen!

Jag har lagt till en länk till din blogg i min länklista över bokbloggar. Om du vill får du gärna länka till mig...

http://www.litt.se

marlan sa...

Tack Torbjörn, för ord och länkande.

Jag koncentrerar mig mest på det lästa i denna blogg, det privata skrivandet är för privata ögon. Men givetvis kommer nog fler ord om skrivarkursen. Och om skrivandet i sig.
Avantgardet har inte fått så mycket uppmärksamhet av mig på senare tid. Kanske har jag blivit lite trött på mitt tyckande och andras efter ett års intensivt analyserande och tyckande?

Torbjörn Wester sa...

Det där med att "Avantgardet har inte fått så mycket uppmärksamhet av mig på senare tid" tycker jag inte att du ska oroa dig för...

Jag tror på att blogga i den takt man känner för det. Det är inte meningen att ens bloggande ska kännas som en belastning!