fredag, september 26, 2008

Bok-bo

Jag har en flätad spånkoffert. I den bevarar jag alla dagböcker. Sedan jag var 11 år har jag skrivit dagbok. För några dagar sedan öppnade jag den, plockade upp de många olika anteckningsböckerna, bläddrade och läste.
Det är märkligt att läsa om livet, som det var för tio år sedan. Människor som passerade, som jag inte ens kan minnas nu. Jag sitter och stirrar ner på bokstäverna och letar i minnet efter ansikten att fästa på namnen. Jag läser om att jag drömmer om att studera på universitetet, planen om framtiden börjar ta fart. Jag är 19 år och längtar bort.
Man tror på något vis att man skall minnas allt som händer - alla dem man träffar, de saker man gör, tankar man tänker. I slutänden minns man verkligen så väldigt lite, insåg jag medan jag satt och läste.

Har så smått börjat packa upp mina böcker.
Till min tämligen stora skivsamling köpte jag för säkert ett år sedan höga, smala hyllor. Nu känns det inte längre riktigt lika viktigt att ha skivsamlingen framme så skivhyllorna får ge rum åt mina pocketböcker istället. Ett visst system skymtar: engelskspråkig litteratur för sig, svenskspråkig litteratur för sig respektive kategorier uppdelade i läst och oläst. De olästa böckerna är faktiskt ganska många, säkerligen ett trettiotal. Kanske borde jag sluta hamstra böcker så förbannat?
Böckerna skall så småningom delas in ytterligare, åtminstone i bokstavsordning. Men innan dess måste några fler bokhyllor införskaffas. Jag söker på Blocket efter en vettig läsefåtölj att ha i "biblioteket", som D väljer att kalla den lilla passagen i hallen där våra (mestadels mina) böcker skall få bo.

Inga kommentarer: