onsdag, oktober 29, 2008

"Patches of fog, clear sky - 0.0 °C"

För det första, en parentes: Högst upp i höger hörn på min dator, redovisas dagens datum tillsammans med väder, vind och temperatur. Det är fasligt festligt måste jag säga. Och kanske nästan lite poetiskt.

Nu till det väsentliga bokperverterandet:
Hos Arina kom jag att tänka på "förr" igen. Med förr menar jag, säg kanske 10-12 år sedan, när jag spenderade mer slötid på biblioteket. När jag ville ha nya uppslag på, för mig, okänd litteratur att läsa brukade jag oftast bara gå runt och strosa mellan hyllorna, dra ut en bok här, bläddra i en annan bok där. Se vad bibliotekarierna satt upp för böcker på snurrorna och i hyllorna. Ibland bläddrade jag i bibliotekskatalogen, sökte på måfå på specifika ord som intresserade mig, som jag ville läsa om. På detta sätt kom jag i kontakt med Jeff Noons Vurt, William Gibson, biografier om Marilyn Monroe, poesi av Pamela Jaskoviak och många fler, men dessa är de jag kommer att tänka på närmast.
Det är lite som att strosa i antikvariat nuförtiden, (eller på den tiden jag ännu iddes köpa begagnade skivor) man vet aldrig vad man kommer hem med.
Och nog är det är lite det som är tjusningen också, för min del, att man inte riktigt vet innan vad man skall ta med sig hem.

Inga kommentarer: