torsdag, juli 17, 2008

Bokstaven B

Det är mulet idag, inte alls speciellt varmt. Jag har legat och sovit och läst Allt av Martina Lowden i soffan, med Elliott och D som suttit och smygjobbat lite (tror jag). Jag vet inte vad jag skall tycka om den. Jag blir inte riktigt klok på den. Det är inte så att den är dålig, det är den inte. Men ja, det är något som gnager - den är onekligen bra, jag tänker en massa medan jag läser, den upptar mycket tankekraft. Precis som det skall vara, precis som en bok skall behandla en.

Det var dags för ny utmaning igen. Författare och verk gäller bokstaven B. Bloggförfattaren Malin har visst inkluderat en litterär karaktär i utmaning de senaste veckorna, men jag har bara missat det hela tiden medan jag vurmar för diverse litteratur. Jag fortsätter nog så.
Bajsboken
av Pernilla Stalfelt var en av böckerna jag och P kollade på igår. Jag hyser en väldigt förtjusning för barnböcker och jag visade denna för P igår, den är faktiskt väldigt rolig. De flesta barn är väl fascinerade av vad man gör på toaletten osv, så varför inte göra en rolig bilderbok av det? Vidare har Stalfelt gjort liknande böcker om hår, döden, kärlek och våld, men jag uppskattar nog Bajsboken och Hårboken bäst.

Författare då? Jag kom att tänka på Michail Bulgakov eftersom jag började läsa hans Mästaren och Margarita för en massa år sedan, men jag iddes faktiskt inte läsa ut den. Någonstans där i de diffusa nätterna i Moskva tappade jag bort katten och därmed intresset. Boken finns kvar här, men jag har ännu inte läst ut den. Men med tanke på min uppskattning av främst Dostojevskij, Gogol och Tolstoj kanske jag borde ge den en chans igen?
Jag kommer också att tänka på Stig Björkmans biografi om Lars von Trier; Trier om von Trier - samtal med Stig Björkman. Denna vill jag också läsa eftersom von Trier är en av mina absoluta favoritregissörer. Jag borde beställa den omgående.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bulgakov är tråkig. Jag säger Karen Blixen, Bron över Drina av Ivo Andricd, Bilbo. Läs gärna mina dikter på Kraxpelax! *reklaaaaaam*