onsdag, juli 02, 2008

Mot Danmark


Arena, 3.14
Originally uploaded by postpretto
Det är återigen mitt i natten.
D och hunden sover som stockar, men jag låg och vred och vände på mig i vanlig ordning. Lika bra att gå upp och göra något annat ett tag, hellre än att ligga vaken med myror i kroppen. Dessutom bråkade ett par utanför på gården, en kvinna skrek något på en tyst muttrande man. Något om otrohet.
Ryggsäcken är packad inför avresan till Roskilde imorgon bitti; Gummistövlar, varmare kläder, tunnare kläder, solkräm och våtservetter. Det är mitt tionde år på festival, det här är något slags jubileum. Efter det här kan jag förmodligen festivalpensionera mig med gott samvete för en tjänstgöring väl utförd.
Jag ska möta M på centralen imorgon, efter att ha pussat den hemmavarande familjen adjö.

Böcker packade inför resan (böckerna från Bokus hann inte dyka upp) är Ilium. Den tar sig må jag säga. Litteraturdiskussioner mellan två robotar på väg till Mars, om Proust till exempel? Litteraturvetare som är de egentliga gudarna, över alla, eftersom de vet hur litteraturen (Illiaden och Odyssén i det här fallet) lyder? Det är de som reser runt i litteraturens landskap och ser till att allt går rätt till, att allt går enligt texten. Tänk att en litteraturvetare (nörd) kan vara en gud? Jag gillar ändå den tanken.
Backup-litteratur blir: "White like me"- utvalda texter om rasism 1992-2007 av Oivvio Polite, som jag egentligen köpte som reselektyr när jag och T skulle fara till Island i april. Jag gillar formatet, kortare texter bara, istället för en tjock lunta.

Så, nu blir det bloggpaus. Åter igen på söndagkväll, en massa konsertupplevelser rikare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dan Simmons har ju generellt väldigt roliga idéer. :)

//JJ

marlan sa...

Ja, jag har inte läst något annat av honom. Men det är onekligen underhållande.