torsdag, juli 24, 2008

Bokstaven S

Dagen är stekande het. Både jag och Elliott höll på att smälta bort under promenaden nyss.
Här skall dagen tillbringas i hängmattan på balkongen med en bok. D talade om picknick förrut, men jag tror inte jag orkar det. Det är alldeles för varmt.
Boken som läses i hängmattan är Att älska som en porrstjärna - en sedelärande berättelse av Jenna Jameson med Neil Strauss. Det för mig till utmaningen, som nu är framme vid bokstaven S.
Jag vill läsa fler böcker av denne Neil Strauss. Jag har faktiskt ingen aning om vem karln är överhuvudtaget, men nu har jag på kort tid blivit påprackad boken av Jenna Jameson och The Dirt, boken om Mötley Crüe, som han också är med och skriver. Jag har aldrig gillat Mötley Crüe, eller själva gnidandet runt i glittrigt smink, för mycket hårspray och tajta spandex men P har övertygat mig om att dessa ovanstående är intressanta biografier att läsa.
Just nu är jag som sagt fast i porrindustrin. Jenna Jamesons biografi är tragisk och sorglig, men också humoristisk på sina ställen. Hennes berättelse är fylld med kroppsvätskor, könsorgan, bilder, silikon, droger, våldtäkt, kroppsöppningar, sviniga män och frånvarande fäder. Men också fylld av kloka råd och små varningar till den som tänkt sig en karriär inom porrindustrin.
Det är mer fascinerande, mer genuint stadigt och känns ärligare än biografin Nattens barn Traci Lords skrev för några år sedan. Även om de båda kvinnornas levnadsmönster påminner om varandra.

Ett litterärt verk på bokstaven S, blir den här gången Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector. Även denna läste jag i samband med litteraturstudierna, men den är verkligen suverän. Jag missade dock att inkludera den i min senaste beställning från Bokus.
Det jag gillar mest med boken är den manliga berättaren som i början av boken påstår att kvinnor inte kan vara bra författare eftersom de är för känslosamma och bara skulle skriva om oviktigheter. Jag minns inte citatet exakt, men i och med denna uppenbara ironi fast slår Clarice Lispector fast just motsatsen. Det är ett suveränt drag.
Handlingen i kort: Macabéa lever i Rio de Janeiro, hon är en rätt godtrogen och inte helt skärpt karaktär, som mest blir utnyttjad av sin så kallade pojkvän (och andra människor i hennes omgivning). Nå, en dag går hon till en spåkvinna som spår Macabéa en lysande framtid...
På den vägen är det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja okej! Men jag måste nog införskaffa i en sån då.. går ju inte att ha såna här problem varje gång :) tack för hjälpen, kram!