lördag, juli 19, 2008

Om glass


Så, med tanke på La Bibliofilles inlägg om Ben & Jerry-glass med tillhörande rangordning av deras utsökta sorter vill jag slå ett slag för Bosses Glassbar i Linköping. Jag vill dock understryka att i brist på Bosses Glassbar-glass är Ben & Jerry ett värdigt substitut. God glass är trots allt svårt att finna i den Kungliga Hufvudstaden.

Som namnet antyder drivs glassbaren av en munter man vid namn Bosse. Dock skopas alltsomoftast glassen upp av fagra ungmör med (i somliga fall) ett uns för mycket smink nuförtiden...
Han har haft glassbaren sedan jag var liten, kön ringlar lång varje vår (i april) han slår upp portarna och bjuder oss glasshungriga delikat hemgjord glass. Smaker för alla finns här; saffran, cookies 'n' cream, choklad, marängsuisse (eller marängsvisch som undertecknad sade då hon var mindre), polkagris, tiramisu, mint, jordgubb o s v. Givetvis finns här också mjukglass i olika smaker, olika sorters strössel, topping m m.
Varje gång jag är hemma och hälsar på måste jag gå och handla glass här och sedan styra fötterna upp mot solen i Domkyrkoparken.

Det är faktiskt det enda jag ärligt saknar med att bo i Linköping - Bosses Glassbar. Och Domkyrkan, den är mäktigt magnifik. Om jag tänker på den, känner jag den svala doften av sten och träbänkar. Ljuset som silas in genom de vackra fönstren och doften av tända ljus.
Ja, och så Linköpings underbara bibliotek såklart, återuppbyggt och tjusigt värre efter biblioteksbranden 1996.
Ett minne i sig är den natten, då vi stod runtom och såg elden sluka hela biblioteket och alla böckerna, slicka den svarta himlen. Doften av bränt stack i näsorna. Bokblad flög runtomkring och där stod vi en bit ifrån - absolut förfärade.

Bild: Bosses Glassbar på Platensgatan i Linköping, april 2007.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, fint!
Fick mig att börja fundera på vad jag saknar med min hemstad.

La Bibliofille sa...

Å, det är så fint med sådana där ställen! Har aldrig varit i Linköping, men Bosses Glassbar är i sig skäl nog för att åka dit på visit!

Kommer att tänka på Tre Toppar i Träslövsläge utanför Varberg, där har de också vansinnigt god glass. Ah, ljuva barndomsminnen...

marlan sa...

La bibliofille:
Javisst, det är verkligen ett skäl till att stanna en stund om man har vägarna förbi.