lördag, januari 10, 2009

Lördag på Moderna

Idag vaknade undertecknad och mådde som hon förtjänade efter att ha druckit öl i glada vänners lag under fredagen. En öl blev flera och plötsligt sitter man och planerar om huruvida man kan begagna mathissen på krogen, för att ta sig upp i köket.
Nåväl, hemåt rullade paret D & L strax efter detta. Den senare mycket glad i hatten.

Dagen idag har gått åt till att vandra på Moderna museet och dess Max Ernst-utställning. Fantastiska målningar som tarvar tid. Vi flöt runt inne i den fullproppade utställningslokalen, kikade på surrealistiska tavlor och bronsskulpturer (närmare bestämt 175 stycken olika verk), lyssnade på tjutande larm då någon råkade gå för nära konstverken. Det hummades och logs runtomkring oss.
Själv gled jag mest runt, tittade länge och väl på alla tavlorna. Tittade nära och långt ifrån, kisade. En sådan detaljrikedom! En sådan fantasi! En tavla med grön färg, till synes bara växter (?) och plötsligt främträder här små figurer i allt det gröna. Små ansikten, vassa tänder och händer.
Som den dansande figuren här nedanför. Jag blev bara så glad av att se den, upprymd rentav och den grå elefanten, i värsta steampunk-stil, som slår an ledsna känslor i bröstet.
Inte trodde jag att dessa konstverk skulle tilltala mig så. En bok om Max Ernst skall inhandlas å det snaraste.


Ovan: L'Ange du foyer ou Le Triomphe du surréalisme (1937)
Nedan: Célèbes or Elephant Célèbes (1921)
Fler konstverk finns här.

2 kommentarer:

C sa...

knasfinfingar! hade aldrig sett detta förut. man tackar :)

marlan sa...

Vad trevligt.
Glad att jag kunde sprida Max Ernst vidare.