onsdag, januari 14, 2009

Trädodlingar och fantastiska mackapärer

Det råder ju vissa begränsningar för det litterära intaget då huvudets innehåll förefaller utbytt och det låter lite som ett tröskverk då jag andas.
Jag ligger till sängs med sällskap av David Byrnes Arboretum och Doctor Grordbort's contrapulatronic dingus directory.

Först
och främst vill jag presentera för er boken med trädteckningarna - Arboretum. Den är D's egentligen, men jag har kikat lite i den nu medan jag är sjuk och det är något innanför bokens pärmar som tilltalar mig, det är något med tankekartorna formade som träd jag finner rofyllt. Ibland ler jag åt orden som står där, nickar instämmande åt logiken och ibland förstår jag ingenting. Men de rör vid mig och får mig att tänka en massa tankar som jag inte alltid kan organisera till något vettigt, och just det att de rör mig är väl själva meningen?

Ovan: The history of mark-making.

När jag tröttnar på att titta på träd öppnar jag den andra boken och läser om de allra senaste strålvapnen och diverse andra manicker som den högst välrenommerade Dr E. Grordbort och hans team av vetenskapsmän skapat, för att göra världen en säkrare plats.
Jag menar, vem vill inte ha en Plexington 55 Dirtmophone? En fantastisk apparat som med lätthet snappar upp vad de där obskyra figurerna på andra sidan jorden håller på med? Eller kanske en Dinglington Regulator, vars syfte tycks till viss del oklart, men den har en massa slangar och blanka knappar och annat tingeltangel som gör att den ser fasligt intressant och användbar ut - till vad man nu skall använda den till.
Här finns även robotbetjänter och större fordon som mycket väl kan användas då man skall till att utforska galaxen, här finns också goda vitsord från nöjda kunder. Samlingen är som ni förstår minst sagt eklektisk.

Varorna presenteras i listigt säljande annonser med dräpande slogans som till MANMELTER 3600zx (bilden): "Be a Better Man with MANMELTER. Your wife may come back to you!* (some assembly required) * Not covered under warranty."
Vidare levereras strålvapnen och de andra mackapärerna i snygga förpackningar och med - som synes ovan - med mer eller mindre modifierade garantisedlar.

Inga kommentarer: