tisdag, augusti 26, 2008

Bokstaven L

Den här Malin, som jag inte känner, är framme vid bokstaven L. Författare och verk skall nämnas, i vanlig ordning. Jagväljer återigen att nämna de författare och verk som intresserar mig.
Jag och P talade för någon månad sedan om Lolita av Vladimir Nabokov. Jag har länge tänkt att jag vill läsa den, den har hamnat på någon slags inre lista över böcker som känns intressanta. P talade om den med anledning av språket, vill jag minnas, som tydligen skall vara väldigt bra.

Jag har läst en bok av Doris Lessing. Det var när jag läste Engelska B, för en grinig tant på Elsa Brändströms skola (komvux) i Linköping och verket var The Fifth Child. Det är sannerligen en fruktansvärd historia om ett gift par, som får ett mycket märkligt barn - Ben. Innan det femte barnet föds lever familjen i en idyll, allt är underbart och lyckligt. I och med den svåra graviditeten anas att allt inte står rätt till, och ut kommer det här fasansfulla barnet som får gestalta Det Absolut Onda.
Det jag minns mest med boken är skildringen av institutionen som föräldrarna väljer att sätta Ben på. Det är som en slags förvaring där man bara kan vänta på att han skall tyna bort och dö. Han är inte som alla andra barn, verkligt ondskefull och mer som ett märkligt djur än en människa, alltså måste han bort. Han passar inte in. Jag minns att jag anade en samhällskritik här, hur samhället hanterar det avvikande. Jag vill minnas att den griniga engelskaläraren sade det också, att detta var Lessings sätt att kritisera behandlingen av handikappade eller efterblivna barn.
Jag vill läsa mer av Doris Lessing, det har jag tänkt i mer än åtta år, sedan den där våren då jag så fängslat läste om det femte barnet, så becksvart och ondskefullt berättat om de där rädslorna man inte alltid kan hantera. Frågan är var jag skall börja?

4 kommentarer:

La Bibliofille sa...

P är uppenbarligen en vis person med god smak som Du absolut bör lyssna på!

Är också jättesugen på att läsa Doris Lessing och har blivit tipsad om "Gräset sjunger". Kan det vara något att börja med tro?

marlan sa...

la bibliofille:
Ja, det är väl den jag tycker mig höra mest om,så det är nog en bra idé. Och så är det ju verkligen en vacker titel- The grass is singing.

Anonym sa...

Gräset sjunger är en bra börja-bok, det är också hennes debut om man gillar att ta saker i ordning. Annars är Våldets barn-serien suverän, börjar med Martha. En enstaka bok som är lätt att prova är "Den goda terroristen", eller om du gillar dystopier "En överlevandes minnen".

Din lärares idéer säger kanske mer om henne eller tidsandan, Lessing själv sa i en tv-intervju att hon var intresserad av sagorna/myterna om Trollungen, Bortbytingen. Långt senare skrev hon uppföljaren Ben, ute i världen, inte lika bra tycker jag men en förklaring.

marlan sa...

Snowflake: Jo, jag har också hört talas om det. Vagt.
Fast jag har aldrig velat läsa uppföljaren. Vet inte varför. Tyckte att det räckte med Det femte barnet.