söndag, augusti 31, 2008

Sista dagen i augusti

Jag vaknade när D tog ut Lola på morgonpromenaden strax efter sex imorse.
Det är skönt att kura ihop sig på den varma platsen i sängen, medan jag hör dem i hallen, de klär på sig, plingar i Lolas "kiss-klocka" som hänger vid dörren, öppnar dörren och går ut.
När de kommer tillbaka somnar de båda i sängen intill mig, men jag ligger och skruvar mig av och an. Läser två kapitel ur Perdido Street Station, läser om Remakes, om barnamörderskor som omskapas med sina döda barns armar fastgjutna i ansiktet, för att de aldrig skall glömma sitt brott. Det är ett väldigt svart och smutsigt samhälle som målas upp. Hårdheten och det groteska tilltalar mig.

Jag sover några timmar till efteråt, skönt med söndag även om den är fylld av arbete. Hela dagen packar vi ner livet i lådor.
Mina böcker tar upp 8 flyttkartonger. Min skivsamling kommer ta upp en hel del med. Förbannat. Jag hoppas att vi inte flyttar än på länge efter den här gången.
Det börjar kvällas nu, jag kommer att sakna min balkong och närheten till vattnet och skogen när vi flyttar. Jag kommer nog att sakna allt liv och rörelse ute på gården, latinamerikanska grillfester och fotbollsturnerigar nere på fotbollsplanen.

D pysslar i köket, vi skall belöna oss med våfflor och Tropa de elite i soffan ikväll.
Imorgon är det september och vi får nycklarna till nya lägenheten. Nästa helg går flyttlasset.
På kvällen imorgon skall jag en sväng till Debaser, det är Fest för den samtida litteraturen och min mailkamrat A.K. Samuelsson skall läsa ur sin diktsamling. Det skall bli kul att hinna träffa honom en stund, vi har språkats vid en hel del över internet sedan något år tillbaka rörande poststrukturalism, filosofi och diverse liknande.

Inga kommentarer: