måndag, mars 03, 2008

Kroppen


D's alarm spelar Kyuss på morgonen. Klockan är 7.
Han går upp och duschar. Jag ligger kvar och lyssnar, med slutna ögon. Rinnande av vatten ute i badrummet, duschdraperiet som dras åt sidan. Att lyssna på någon annans göranden är fridfullt. Inatt har jag drömt om mörka hus och zombies. Jag har skjutit zombies till höger och vänster, splittrat deras skallar med hagelbrakare. Klart inspirerad av Resident Evil 4 som spelades igår kväll.
Sedan frukost med te och smörgås och DN. Måndagmorgonen startar långsamt hemma hos oss.
Sedan iväg till tåget. Sportlovet är slut och återigen är snabbtåget överbelamrat av folk. Destination Slussen där köttskredet (läs: skocken med folk) skall ta sig från tåget till tunnelbanan.
D och jag kramas hej då. Han ska norrut och jag söderut.

Förra veckan köpte jag ett simkort. Nu får jag simma så mycket jag vill i ett år.
Så den här morgonen börjar jag med att gå till Eriksdalsbadet och simma.
Jag börjar få problem med stressen, att hålla den på avstånd. Det är inte så mycket skolan som det faktum att Uppsala Universitet kommer närmare och att jag skall hinna finnas till för alla kära vänner. Då är det är skönt att starta dagen med att simma, basta och ta det lugnt. Glida fram och tillbaka i blått vatten, på mage och på rygg och att ge kroppen lite vad den tål. Jag hör tillvaron genom vattnet, min kropp som pressar undan vattenmassorna i bassängen.
Jag lärde mig simma ganska sent. Det var när vi var på semester i Jugoslavien och jag var 8 år eller så. Jag lärde mig simma i Adriatiska havets salta vatten, bland sjöborrar och sjögurkor. Vi bilade ner dit, med några grannar vars barn jag lekte mycket med. Vi bodde hos släktingar till mamman i grannfamiljen. Det var nog det bästa sommarlovet jag kan minnas.

Efter simningen är jag trött. Jag ligger i bastun längelänge och tänker på i stort sett ingenting. Sinnet är helt blankt denna måndagmorgon. Jag skall unna mig denna blankhet så ofta jag kan. Totalt nollställande av sinnet, för att orka med resten av veckan.

Bild: "Deep South" - Sally Mann.

Inga kommentarer: