tisdag, mars 18, 2008

Studie i hemtenteri




Idag har jag suttit på stadsbiblioteket och skrivit om sexologi, avkriminaliseringen och medikaliseringen av homosexualiteten, homosexualiteten som uppfunnen av läkarvetenskapen (Michel Foucault, my love) och dess sexologer, lagstiftningar, "tystnadens politik", sodomi, tidelag, dödstraff, självhat, osynliga lesbiska, katalogiseringen av perversioner et cetera.
En förutsättning för att jag skall klara av att skriva hemtenta är:
  • Min egen dator på en annan plats än i hemmet. Exempelvis och med fördel: biblioteket.
  • Sinnesro. D v s inga andra världsliga saker att fundera på.
  • Hörlurar, så jag kan lyssna på MIN musik och stänga ute alla andra ljud som inkränktar på mitt annars så fläckfria intellekt.
  • Playlist i lurarna som spelar detta, i prioritetsordning: Mogwai, Boards of Canada, Squarepusher, Sigur Rós och Mono (detta har funkat sedan 2005 och får ICKE ändras!).
  • Tillgång till kaffe i hyfsat kopiösa mängder.
  • Paus för rensning av tankar med hjälp av lössläppt drällande på internet, med två timmars intervall.
Ibland tänker jag att jag är en smula tvångsmässig med somliga rutiner. Men, det funkar ju och då är det väl icke att förakta.
11 april skall den vara inlämnad. Jag har sparkat igång två av totalt fyra frågor. Ännu råder optimism och nästintill ingen ångest.

Bild: Michel Foucault i sitt hem i Paris, Frankrike, 1978. Foto av Martine Franck.

Inga kommentarer: