fredag, mars 14, 2008

På högvarv i teorierna


Ibland snurrar det till ett extra varv.

Jag både älskar och hatar teorier. Jag både älskar och hatar queerteori, rättare sagt.
Just nu vill jag L Ä S A M E R. Mer transfeminism, mer queerteori, mera teorier, mera, mer, mer mer. Jag vill sluka all information, alla tankar.
Jag tror jag skulle kunna stänga in mig och fundera i flera dagar. Läsa och fundera och ifrågasätta och fascineras över dessa skarpa sinnen, vilkas tankar jag tar del av i litteraturen.
Jag tänker att jag har läst detta och snubblat omkring genom Butler och upprepandet och harvat runt i den heterosexuella matrisen och iscensättandet så länge nu, att det nästan verkar som om det slutligen faller på plats.
Och nu: total mani. Undrar om mitt huvud kommer börja snurra runt och explodera?

Bok beställd: Whipping Girl av Julia Serano.


Inga kommentarer: