fredag, november 21, 2008

Fredag - är det fredag idag?


Solen skiner utanför fönstret, det är kallt.
Lola sover i soffan och jag vet knappt vad det är för dag. Då man arbetar i glappet mellan dagar hela tiden, blir man lätt lite dagvill.

Jag har påbörjat Roseanna av Sjöwall/Wahlöö. Det är svårt att tänka bort Peter Haber då jag läser om kommisarie Beck och hans förehavanden. Det är på något sätt lättare att tänka sig Gösta Ekman, om man nu inte kan slå filmatiseringarna ur hågen, han känns mer "äkta".
Nå, jag vet inte.
Boken känns intressant i alla fall. Det är intressant att läsa om Sverige på 60-talet bland perstorpsplattor, limmade kaffekoppar och "polissystrar".
Jag tänker på att det är sällan vi lagar något nuförtiden, Martin Becks fru har lagat kaffekoppen "som hade blått rosenmönster och ett hack i kanten och en brun spricka nedanför hacket."
Nuförtiden köper vi bara nytt, när gamla ting går sönder. Lite trist på ett sätt.
Att tillgodogöra sig information tar tid. Martin Beck går till biblioteket för att titta på kartor och läsa om var i USA Nebraska ligger. Han räknar med hjälp av sin fickalmanacka ut tidsskillnaden, som ligger på 7 timmar. Denna information och mera därtill kan vi ju ta reda på mindre än 3 sekunder numera.

Idag skall jag baka bröd, jag köpte en brödbok på senaste bokrean: Matbröd av Tulla Grünberger. Här finns massa recept på kavring, hårt bröd, ljust bröd, festliga bröd och massa historik kring brödbakande.
Kokböcker är roligt, jag tilltalas av vackra bilder och får därmed inspiration. Mer om detta en annan dag, nu skall jag gå ut med Lola och sedan baka Karl Alfreds kick.

Inga kommentarer: