torsdag, november 06, 2008

Zombierelaterat


Kvällen har spenderats i soffan med D och min vän A. Vi har tittat på Rob Zombies House of 1000 corpses, bisarrt skruvad skräckfilm á la Motorsågsmassakern. Jordnötsringarna och finfina ölen (Nils Oscar, Red Seal och Milk Stout) gick åt under den minst sagt händelserika och mycket blodiga filmen.

Från Rob Zombie var steget inte långt till zombiefilm. D som tycks ha en fäbless för de människoätande odöda hade laddat hem Shock Waves, en film om SS-soldater som skapats till zombies som det ultimata krigsvapnet i Nazityskland. Givetvis har de snygga uniformer och goggles, ser blonda och ariska ut. Och givetvis har de gömts undan på en avlägsen ö, med en galen vetenskapsman vilken får besök av några turister som gått på grund med sin båt och får kämpa för livet för sin överlevnad.
Så kvällen spenderades i soffan med dessa filmer. Skräck, gore och zombies var temat för aftonen.

Dessutom hittade jag en blogg, som uteslutande ägnar sig åt recensioner av zombie-filmer. Mycket underhållande för världens fegaste zombieslaktare (undertecknad). Litteratur som finns och som är relevant för ämnet är till exempel The Zombie Survival guide: Complete protection from the Living Dead av Max Brooks. Det är precis vad det låter som - en instruktionsbok för hur du står emot en rad olika zombieattacker, försvarsstrategier, hur du klarar dig i olika former av terräng, hur du bäst utrustar ditt hem för att klara en lång belägring och annat nyttigt. Vidare har Max Brooks skrivit en uppföljare, en muntligt baserad historia som utspelar sig efter Zombieapokalypsen. World War Z - An Oral History of the Zombie War består av olika intervjuer med överlevande, från alla delar av världen. Fokus ligger på att berättandet skall vara realistiskt och övertygande. Jag läste också att World War Z håller på att göras till film, med premiär under 2010. Spännande.

Jag är såld på zombies, dessa böcker står på att köpa-listan. Köpstopp har ännnu inte drabbat mig.

3 kommentarer:

Fläskätaren sa...

Hittade hit på grund av länken till min egen blogg. Tack!

Fick krupp då jag trodde du menade att House of 1000 Corpses var en zombiefilm, men sansade mig snabbt. (Faktum är att jag såg filmen själv enbart för att jag fått för mig att det kunde vara en zombiefilm. Vilket det som sagt inte var.)

marlan sa...

Ahh, kanske Rob Zombie förvirrade dig?
Hoppas ditt krupp gick över fort!

Fläskätaren sa...

Njae, jag visste nog vem Rob var redan innan (alltså sångaren i White Zombie). Det vore kombinationen av namnet "Zombie" och ordet "Corpses" i titeln i så fall. Slutet gott, kruppet bort!