fredag, november 14, 2008

Om paket och Gunnar

Jag har varit med i Pocket & Prassel under tre månader, idag skall de sista paketen skickas ut.
Det har varit kul, ännu har inte mitt sista paket dykt upp och själv skall jag lägga mitt paket på lådan, när jag går till jobbet ikväll.
Jag tycker definitivt att det har varit kul att vara med, speciellt under dessa månader då jag själv inte känt mig i mitt esse direkt, så all heder till En Bok om Dagen som organiserat detta.

Annars läser jag vidare om Gunnar. Boken känns väldigt mycket Bob Hansson, massa små hintar åt diverse politiska håll; I Gunnars ögon reflekteras Sverige med Försäkringskassan, sjukpension, självhat och jante-lag, byggarbetare som inte skall vara några "kärringar", rå jargong och arbetararv i generationer. Man skall hugga i och arbeta tills man trillar omkull och dör. Skitsamma om någon tackar en i slutänden, man har ändå gjort det rätta inför sig själv.
Det är faktiskt himla fint ändå.
Jag ids inte bry mig om huruvida den där Gunnar är sexist eller inte, jag gillar honom ändå. Historien kniper mig i mitt eget hjärta även om den känns en smula förutsägbar. Jag har kommit halvvägs och jag förstår hur det kommer att sluta, ont lär det nog göra.

Inga kommentarer: