söndag, november 30, 2008

Kravallmusik!!

Jag såg diverse filmer av Emir Kusturica för en massa år sedan; Underground- där tyskarna på 40-talet har ockuperat Jugoslavien, vilket leder till att en man som äger en vapenfabrik flyttar denna och dess arbetare under jord. Ett helt samhälle växer fram i underjorden eftersom deras invånare aldrig blir informerade om att kriget tagit slut.
Svart katt, vit katt är en annan favorit, där en småskojare, Matko, köper ett tåg med bensin för att tjäna en hacka. Dock finner han sig plötsligt stå i stor skuld till gangsterbossen Grga Pitic, som kan tänka sig avskriva skulden genom att tvinga Matkos son in i ett arrangerat giftermål.
Upp i träden fastsurrade och spelande orkestrar, djur, gangsters, guldtänder, Humphrey Bogart och bröllop samt en flock med gäss i var och varannan scen.

Förrutom att ovanstående filmer har helt skruvade intriger, är det ändå musiken som hjälper till att göra dem så bra. Det är kravallmusik av bästa sort. Mycket blåsinstrument och ompa-ompa. Helt förträffligt.
Någon kväll för snart 4 år sedan var jag och en vän på Klubb Zeybek på Kägelbanan. Fanfara Shavale (12-mannaband, sug på den gott folk!) spelade, som bland annat varit med och gjort musiken till Svart katt, vit katt. Det var fantastiskt roligt! Vi dansade (eller ja, hoppade runt lite hur som helst) så svetten rann och eftersom det var januari hade jag långkalsonger på under jeansen - stort misstag. Dessa åkte av inne på toaletten och hängdes därefter helt sonika in i garderoben genom en mäkta förvånad garderobiär.
"Ja, jag skulle vilja hänga in de här", säger undertecknad och räcker fram de blommiga. "Tack så mycket."
Det var dock lika svettigt att skutta runt ändå.

Imorgon blir det inte så mycket skuttande, men jag och P skall till Konserthuset i Stockholm och se på Goran Bregović (som har gjort mycket av musiken till Kusturicas filmer och även till Birros Hammarkullen läste jag) och hans Wedding and Funeral Band. Det lär bli fasligt mycket ös, har jag en känsla av. Jag tror jag kommer att sitta och hoppa på parkettplatsen och hoppas att jag inte irriterar folk runtomkring.

Inga kommentarer: