söndag, februari 08, 2009

... Och boksöndag

Söndagen vaknar långsamt, jag har sovit som nedslungad i madrassen inatt. Som en sten, en kilometer ner i madrassen. Lite som Mark Renton när han sjunker ner i den röda mattan hos Mother Superior i Trainspotting. D har inte velat väcka mig, säger han. Jag behövde väl sömnen.
Nå, vi äter sen frukost och gör en utflykt till SF-bokhandeln. Jag känner mig ännu skrynklig och nyvaken då vi kliver in genom dörren.
Jag bäddrar bland hyllorna, fastnar hos Neil Gaimans barnböcker, antecknar i mobiltelefonen om nya litterära inköp som bör göras; Numret av Tomas Ott tilltalar mig. Jag bläddrar i historien, som berättas helt utan dialog och endast med bilder. Mycket stiligt och mörkt tecknat.
Jag hittar även en väldigt tjusig och för mig ny utgivning av Terry Pratchetts Discworld-böcker. Borta är de löjliga färgsprakande omslagen, som enligt mig är väldigt smaklösa och som säkert framstår som föga lockande för dem som inte i vanliga fall skulle intressera sig för Pratchett. Nej, här är böckerna svarta, minimalt utsmyckade. Jag inser att jag måste göra mig av med mina svenska och färgsprakande utgåvor och istället införskaffa dessa, mer estetiskt tilltalande dito.
Dessutom har jag länge tänkt läsa Pratchett på originalspråk, jag kan tänka att mycket utav den humorn som är direkt kopplad till det engelska språket, går förlorad i den svenska översättningen. Det var så länge sedan jag läste Pratchett, säkerligen mer än 10 år sedan - innan jag började läsa speciellt mycket på engelska.

Efter närmare en halvtimmes drivande runt bland hyllorna, beslutar vi för att gå. D har då plockat på sig en bok åt sig och tre böcker åt mig; Ender's game av Orson Scott Card (jag skall härmed få lite science-fictionlitterär bildning, menar han. Och jag skall å det strängaste bortse ifrån att författaren tydligen är, och jag citerar D: "ett religiöst mongo."), The Brief Wondrous Life of Oscar Wao av Junot Díaz och sist med inte minst sjätte delen i serieromansviten Y - The Last Man. Jag har inte läst den sedan i somras så det skall bli intressant att återigen kastas in i den nya världsordningen, en total avsaknad av varelser med Y-kromosomer. Ja, bortsett från Yorick och hans apa förstås.

Nu skall här läggas ut böcker på BookMooch. Mina svenska utgåvor av Discworld och så Charlaine Harris, till exempel.
Jag har också kommit på vad jag skall önska för böcker i utbyte: Kindred av Octavia Butler till exempel, vilken jag också kikade på i bokhandeln idag.

Inga kommentarer: