söndag, februari 01, 2009

Söndag (lösa tankar)

Jag har söndag med hela själen idag.
En kamrat sov över på soffan igår, hon skulle iväg på konferens tidigt imorse, jag återvände efter vår frukost till sängen. Läste om den bländande blindheten, skrev en jobbansökan som fick mig att drömma lite. Jo, jag kan tänka mig själv, framåt.
Ibland drömmer jag och världen är full av möjligheter.
Söndag med hela kroppen, ja. Jag är sådär söndagsslö, här finns inga måsten idag även om jag överväger att kanske städa lite för sakens skull.

Igår var jag en sväng till stan och fick givetvis med mig några böcker från Emmaus: Animal farm av George Orwell (vilken jag faktiskt ännu inte läst trots aatt jag är så förtjust i 1984), Klarsynen av José Saramago (Blindheten stod ännu kvar i hyllan sedan jag senast var där), Ge aldrig upp av Michael Alonzo (mest för att jag tilltalas av ett uppriktigt berättande från man som kan stå upp och tala om år av misshandel från en kvinna) och så en pocketutgåva av Morvern Callar av Alan Warner (vilken jag inte KAN låta bli att köpa varje gång jag träffar på den, jag ger bort den kors och tvärs till folk som kan behöva en spark i ändan).

Jag valde att registrera sistnämnda bok på Bookmooch, för att se om det är någon som vill ha den. Likaså lade jag ditt min inbundna utgåva av Kerstin Thorvalls När man skjuter arbetare...
Skall gå igenom mina hyllor, se om jag hittar fler böcker som inte är så värst nödvändiga. Då skall dessa också moochas bort. Jag skaffade ju mitt konto redan i augusti förra året, men det föll i glömska någonstans i bakhuvudet.

Något annat som förmodligen snart kommer att falla i glömska är Bok.nu, på vilken jag har registrerat mig alldeles nyss.
Jag behöver egentligen inte fler boktips, men nog måste jag undersöka vad det är. Jag kan ju faktiskt försöka mig på att betygsätta mina läsningar hädanefter, även om jag tycker att siffror hit och dit egentligen inte säger något speciellt om en litterär upplevelse. Man kan ju även betygsätta böcker på LibraryThing också, så jag tror inte mitt konto på Bok.nu blir särskilt långlivat. Jag ser vid en snabb överblick att de har liknande funktioner, men LibraryThing känns mer massiv. Dessutom verkar det vara skvatt omöjligt att söka på andra medlemmar på sidan, vilket känns en smula störande.

Vad gäller framtiden och dess överraskningar, lär jag förmodligen få tillräckligt att göra för att hålla på och ödsla tid på diverse olika bokträsk på världsvida nätet.

Inga kommentarer: